::. دکتر محمد نیرو .::

  • تحصیلات

    • دكتري رشته برنامه ريزي درسي دانشگاه خوارزمي (تربيت معلم) با معدل36/18 و نمره رساله 16/19. سال 1395.
      • عنوان رساله: تبيين برنامه درسي پنهان در آموزش رياضي مبتني بر رويكرد اجتماعي- فرهنگي.
    • کارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات با معدل 67/19. سال 1390.
      • عنوان پايان‌نامه: تاثير آمورش مبتني بر نظريه هوش‌هاي چندگانه گاردنر در پيشرفت رياضي دانش‌آموزان.
    • کارشناسی رشته مدیریت برنامه ریزی آموزشی دانشگاه پیام نور تهران با معدل 49/16. سال 1388.
    • کاردانی رشته صنایع گرایش برنامه ریزی و تحلیل سیستم‌ها دانشگاه صنعتی امیرکبیر با معدل 57/14. سال 1370
  • عضویت ها

    حضور در جبهه‌هاي دفاع مقدس در سال‌هاي 1366 و 1367 به مدت هفت ماه.

    1. عضو فعال پايگاه مقاومت بسيج مسجد جامع قلهك از سال 1368.
    2. تاسیس (عضو هیئت مؤسسین) مجتمع آموزشی و فرهنگی غیر دولتی سبحان با دارا بودن کلیه مقاطع تحصیلی در کلیه رشته‌های علوم نظری.
    3. عضو هيئت مديره مجتمع آموزشي و فرهنگی غیر دولتی سبحان.
    4. برپايي دو دوره اردوي جهادي در منطقه بشاگرد (1377 و 1378) و ده‌ها اردوي زيارتي و بازديد از مناطق جنگي ويژه دانشجويان و دانش‌آموزان.
    5. سخنران جلسات هفتگي دانش‌آموزان و فارغ التحصيلان مدارس سبحان، مفيد، دانش و مسجد جامع قلهك.
  • سوابق کاری

    1. 27 سال سابقه تدريس (قراردادی) دروس رياضي و معارف اسلامی در مقاطع راهنمایی، دبيرستان و پیش‌دانشگاهی‌ مدارس شهر تهران (1369-1396).
    2. مدیر مرکز پیش دانشگاهی غیر دولتی سبحان در سال‌های 1383 تا 1389.
    3. معاون آموزشي دبيرستان صلحا ( از سال 1393 تاكنون).
    4. معلم راهنما و برنامه‌ریز درسی دبيرستان و پيش‌دانشگاهي سبحان، فتح شاهد، مجتمع آموزشي هما و دبيرستان نمونه‌مردمی دانش در سال‌های مختلف.
    5. کارشناس برنامه‌ریزی اداره برنامه­ریزی و توسعه در معاونت پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی (1391-1392).
    6. عضو كميته ابتدايي گروه رياضي دفتر تأليف كتب درسي سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي (1393).
    7. عضو انجمن مديريت آموزشي ايران و گروه روش‌شناسی انجمن مطالعات برنامه درسی ایران.
    8. برگزاری بيش از پنجاه نشست تخصصي و کارگاه آموزشی هوش‌های چندگانه، مهارت‌هاي تدریس، راهنماي تعليماتي، برنامه درسي پنهان، يادگيري مشاركتي و كلاس معكوس در ايران.
    9. برگزاري دوره‌هاي آموزشي ورشة عمل الذكاءات المتعددة في صفوف الدراسة و مهارات‌ التدريس براي مدارس برگزيده كشور عراق (تابستان 1393 و 1394).
    10. برگزاري دوره‌هاي آموزشي براي مديران و معلمان مدارس برگزيده كشور تانزانيا (دي‌ماه 1395).
    11. مدیر مرجع مجازی تخصصی فارسی هوش‌های چندگانه به آدرس اینترنتی https://.mniroo2.blogfa.com
    12. مدير گروه تخصصي تعليم و تربيت آموزش پژوهي صلحا در فضاي مجازي تلگرام به آدرس اينترنتي https://telegram.me/joinchat/AAAAADwvZmVmMj6rhk2Keg
    13. داوری مقاله بررسی تأثیرالگوی تدریس تغییر مفهومی بر یادگیری مفاهیم فیزیکی کار وانرژی، فصلنامه مطالعات برنامه درسي.
    14. داوري مقاله تحلیل محتوایی کتاب کارو فناوری پایه ششم ابتدایی بر اساس مؤلفة هوش‌های چندگانه گاردنر و میزان فعال بودن، دو فصلنامه نظریه و عمل در برنامه درسی.
    15. سخنران مدعو كلاس‌هاي دوره دكتري رشته مطالعات برنامه درسي استادان دكتر حسين‌نژاد و دكتر علي‌عسگري در دانشگاه خوارزمي و دكتر داودي در مقطع كارشناسي رشته آموزش رياضي دانشگاه شهيد رجايي.
    16. سخنران برگزيده نشست سوم چهارسوق (نشر ايده‌هاي تعليم و تربيت) با موضوع همة دانش‌آموزان باهوشند! و سخنران نشست چهارم با موضوع زيارت در مدرسه پنهان.
    17. طراحي اولين نرم‌افزار ارزشيابي تحصيلي دبیرستان به صورت تحليلي- نموداري و عكس‌دار در منطقه 3 (1378).
    18. طراحي نرم‌افزار جامع گزارشات تحليلي آزمون‌هاي داخلي براي دستگاه‌هاي تست خوان (Mark Reader) (1385).

    تبصره: دوره های گذرانده‌شده:

    • شرکت در کارگاه مطالعات كيفي و ارزيابي كيفيت مطالعات دكتر رواقي در انديشگاه كتابخانه ملي ايران.
    • شرکت در کارگاه آموزش نرم افزار SPSS در واحد علوم و تحقیقات.
    • شرکت در دوره پژوهش سیستمی دكتر رمضاني در واحد علوم و تحقیقات.
    • شرکت در کارگاه طراحی برنامه درسی تحول فرهنگ مهندس مجيدي در موسسه راهبرد مطالعات برهان (چهارسوق).
    • دوره های دانش‌افزایی ویژه دبیران مؤسسات آموزشي دانش، سبحان و صلحا.
  • عناوین مقالات علمی

    الف) مقالات در نشریات:

    1. تأثير آموزش مبتني بر نظريه هوش‌هاي چندگانه گاردنر در پيشرفت تحصيلي رياضي دانش‌آموزان پايه اول دبيرستان، فصلنامه علمي- پژوهشي رهبري و مديريت آموزشي (ISC)، تابستان 1390 شماره 16.
    2. مقايسه اثربخشي آموزش محيط زيست بر اساس نظريه هوش‌هاي چندگانه گاردنر و شيوه سنتي، فصلنامه علمي- پژوهشي پژوهش‌های ترویج و آموزش کشاورزی (ISC)، سال پنجم، شماره 1، بهار 1391 (پیاپی 17).
    3. تأثير آموزش محيط زيست بر اساس نظريه هوش‌هاي چندگانه گاردنر در ايجاد نگرش و اصلاح ‌فهم دانش‌آموزان، فصلنامه علمي- پژوهشي آموزش محیط زیست و توسعه پایدار، دانشگاه پیام نور، سال اول، شماره دوم، زمستان 1391.
    4. بررسي رابطه ميان ابعاد مدرسه يادگيرنده و آمادگي براي تغيير، دوفصلنامه علمي- پژوهشي مدیریت بر آموزش سازمان­ها، انجمن مدیریت آموزشی ایران، سال اول، شماره دوم، 1391.
    5. تجربة دانش‌آموزان پسر زائر دبيرستاني از زيارت حرم مطهر امام رضا(ع): مطالعه‌اي پديدارشناسي، فصلنامه علمي- ترويجي مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي، سال يكم، شماره 2، شماره پياپي2. بهار 1395.
    6. آموزش رياضي مبتني بر رويكرد اجتماعي- فرهنگي و نقش آن بر توانايي حل مسأله دانش‌آموزان، دوفصلنامه علمی- پژوهشی پژوهش‌های آموزش و یادگیری، دانشگاه شاهد، پذيرفته شده و در انتظار چاپ.
    7. تأثير آموزش الگوي KAB بر گرايش كارآفرينانه فراگيران، فصلنامه علمي- ترويجي مهارت‌آموزی، سازمان فني و حرفه اي كشور. شماره 2، بهار 1392.
    8. آموزش رياضي بر اساس نظريه هوش‌هاي چندگانه گاردنر، مجله الکترونیکی علمي و پژوهشي اداره آموزش ‌و پرورش ‌منطقه 3 تهران، شماره 1.
    9. بررسي تطبيقي تعليم و تربيت علوي با اگزيستانسياليسم، مجله الکترونیکی علمي و پژوهشي اداره آموزش ‌و پرورش ‌منطقه 3 تهران، شماره 1.
    10. تفاوت‌های فرهنگی، طبقاتی و زبان گفت‌و‌گو در مدرسه، ماهنامه علمي-آموزشی رشد معلم، سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش و پرورش، مهر 1391.
    11. آقا معلم (معرفي و بررسي كتاب آقا معلم نوشته فرانك مك‌كورت)، ماهنامه علمي-آموزشی رشد معلم، سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش و پرورش، اردیبهشت 1391.
    12. مدرسه هوشمند، از نظريه تا عمل (گزارشي از دبيرستان هوشمند جلال آل احمد)، ماهنامه علمي-آموزشی رشد مدرسه فردا، سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش و پرورش، فروردین 1391.
    13. پاراديم نوين در آموزش رياضي، فصلنامه علمي-آموزشي رشد رياضي، سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش و پرورش، مهر 1393.
    14. آثار ضمني پروژه‌هاي دانش‌آموزي، ماهنامه انديشه تربيت، پياپي 52، شماره بيستم، تيرماه 1394.
    15. ‌بنويس، آقامعلم! آثار ضمني تجربه‌‌نگاري در وب‌نوشت «يادداشت‌هاي آقامعلم»، ماهنامه علمي-آموزشی رشد مدرسه فردا، سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش و پرورش، اردیبهشت 1395.
    16. جورچين يادگيري، ماهنامه علمي-آموزشی رشد مدرسه فردا، سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش و پرورش، مهر 1395.
    17. يادگيري پروژه‌محور، ماهنامه علمي-آموزشی رشد معلم، سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش و پرورش، آذر 1395.
    18. گروه آموزش‌پژوهی، ماهنامه علمي-آموزشی رشد مدرسه فردا، سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش و پرورش، دي 1395.
    19. يادگيري تعامل‌مدار، ماهنامه علمي-آموزشی رشد معلم، سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش و پرورش، مهر 1396.
    20. محيط يادگيري تعامل‌مدار، ماهنامه علمي-آموزشی رشد معلم، سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش و پرورش، آبان 1396.
    21. قوانين و محتواي يادگيري تعامل‌مدار، ماهنامه علمي-آموزشی رشد معلم، سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش و پرورش، آذر 1396.
    22. The Effect of Gardner Theory Application on Mathematical/logical Intelligence and Student’s Mathematical Functioning Relationship, Procedia – Social and Behavioral Sciences journal (ISI listed), 47 (2012) 2169 – 2175.
    23. Learning School and Readiness for Change, International Journal of Management Perspective- IJMP, 1, No. 3, PP. 15-22.
    24. The Effect of Know about Business Model on Learners’ Entrepreneurial Orientation, International Journal of Management Perspective- IJMP, 1, No. 4, PP. 61-67.

    ب) مقالات در همایش­ها:

    1. مقايسه تأثير آموزش مبتني بر نظريه هوش‌هاي چندگانه، بر پيشرفت تحصيلي رياضي دانش‌آموزان اول دبيرستان با سطوح بالا و پايين هوش منطقي-رياضي، سومين همايش ملي آموزش، دانشگاه تربيت دبير شهيد رجايي، ارديبهشت 1390، ارائه سخنرانی.
    2. مؤلفه­های مستند مديريت آموزشي اسلامي، همايش ملي مديريت آموزشي در نظر و عمل، تهران، بهمن 1390، درج در كتابچه چکیده مقالات.
    3. تدوين يكصد مؤلفه‌ي مديريت آموزشي بر اساس آموزه‌هاي اسلامي، اولين كنگره بين‌المللي علوم انساني اسلامي، اردیبهشت 1391، ارائه سخنرانی.
    4. تأثير كاربست نظريه گاردنر، بر رابطه ميان هوش منطقي-رياضي و عملكرد رياضي دانش‌آموزان، چهارمین کنفرانس ملی خلاقیت شناسی،تریز و نوآوری در آموزش، دانشکده علوم دانشگاه فردوسی، شهريور 1390، چاپ در كتاب مجموعه مقالات.
    5. تعامل ظاهر و باطن در تكوين شخصيت و كاربست آن در تربيت فراگيران با رويكرد اسلامي، همايش منطقه­ای روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامي واحد بندرگز، اسفند 1390، ارائه پوستر.
    6. ارائه الگوي مفهومي براي ارزيابي عملكرد در دانشگاه بر اساس بازخورد 360 درجه، ششمین کنفرانس ارزیابی کیفیت در نظام‌های دانشگاهی، دانشگاه تهران، ارديبهشت 1391، ارائه پوستر.
    7. اثربخشي آموزش بر اساس نظريه هوش‌هاي چندگانه گاردنر در ميزان خلاّقيت دانش‌آموزان، همايش ملي رسالت معلم در چشم‌انداز ايران1404، دانشگاه تربيت معلم شهيد رجايي بابل، خرداد 1391، ارائه سخنرانی.
    8. ارزیابی شرکت خودروسازی بر اساس ویژگی‌های سازمان یادگیرنده (مدل پیترسنگه)، نخستين همایش آسیب شناسی آموزش سازمانی، تهران، موسسه آفاق صنعت، آبان 1390، ارائه پوستر. http://www.civilica.com/Paper-CORGEDU01-CORGEDU01_008.html
    9. واکاوی دوره­های پژوهش محور در جهاد دانشگاهی، همایش ملی بررسی چالش­ها و توسعه تحصیلات تکمیلی پژوهش محور در ایران، دانشگاه علم و فرهنگ، دی1391. چاپ در كتاب مجموعه مقالات.
    10. تاثير زبان گفت‌وگو در ايجاد تفاوت‌‌هاي فرهنگي-اجتماعي در مدرسه، دومین همايش ملي آموزش زبان فارسی و زبان شناسی، دانشگاه علوم و تحقیقات فارس، اردیبهشت، 1392، ارائه دیجیتال.
    11. نقش تحصيلات تكميلي پژوهش‌محور در توسعه كارآفريني دانش‌بنيان (مطالعه موردي جهاد دانشگاهي)، همایش دانشگاه کارآفرین؛ صنعت دانش محور، دانشگاه مازندران، اردیبهشت، 1392، ارائه پوستر.
    12. نقش القایی زیارت در برنامه درسی پنهان مدرسه، ششمين همایش ملی آموزش، دانشگاه شهيد رجايي، ادیبهشت 1393.
    13. نقش آموزش مبتني بر رويكرد اجتماعي- فرهنگي بر يادگيري رياضي دانش‌آموزان، هفتمين همایش ملی آموزش، دانشگاه شهيد رجايي، ادیبهشت 1394.
    14. بررسي عملكرد مديران مدارس بر اساس مدل بازخورد 360 درجه، هفتمين همایش ملی آموزش، دانشگاه شهيد رجايي، اردیبهشت 1394.
    15. عوامل موثر بر طراحي برنامه درسي در محيط يادگيري مجازي، هفتمين همایش ملی آموزش، دانشگاه شهيد رجايي، اردیبهشت 1394.

    ج) طرح­های پژوهشی:

    1. ارزيابي عملكرد مديران آموزشي در سال تحصیلی 91-90 بر اساس بازخود 360 درجه، مجتمع فرهنگی و آموزشي غیردولتی سبحان، (خاتمه یافته).
    2. واکاوی دوره­های دکتری پژوهش­محور در جهاد دانشگاهی (بررسی فرصت­ها و تهدیدها و شاخص­سازی برای تعیین رشته و ظرفیت پذیرش دانشجو)، ماموریت از سوی معاونت پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی، (خاتمه یافته) .
  • فعالیت های پژوهشی

    1. ارزيابي عملكرد مديران آموزشي در سال تحصیلی 91-90 بر اساس بازخود 360 درجه، مجتمع فرهنگی و آموزشي غیردولتی سبحان، (خاتمه یافته).
    2. واکاوی دوره­های دکتری پژوهش­محور در جهاد دانشگاهی (بررسی فرصت­ها و تهدیدها و شاخص­سازی برای تعیین رشته و ظرفیت پذیرش دانشجو)، ماموریت از سوی معاونت پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی، (خاتمه یافته) .